tisdag, mars 10, 2009

IM SO HAPPY IM SO GLAD


Allt gick verkligen överförväntan hos läkaren igår! Började kanske inte så bra när han var en halvtimme sen (!!) satt och höll på att dö av nervositet.. Men det var precis som jag trodde :


"Vad är sköldkörtelrubbningar?
Det finns två typer av rubbningar: för mycket produktion av ämnesomsättningshormonet TSH (hypertyreos) eller för lite (hypotyreos). Både män och kvinnor kan drabbas. Sköldkörtelstörningar uppstår av autoimmuna sjukdomar. Det vill säga att kroppens egna immunförsvar av okänd anledning angriper kroppen, till exempel sköldkörteln.

Vilka är symptomen?
För mycket hormon: svettningar, irritation, rastlöshet, hjärtklappning, diarré, ökad aptit, darriga händer, mensrubbningar. Ämnesomsättningen ökar, gaspedalen är i botten.
För lite hormon: frusenhet, trötthet, nedstämdhet, yrsel, hudutslag, svårt att minnas, ökat sömnbehov. Kroppen går på sparlåga, du går upp i vikt och du känner dig seg och trött. " (http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article68211.ab)



Så här och jag traskat runt och känt mig i långt över ett år, reagerade först på att jag alltid är trött och sen började jag sakta men säkert gå upp mer och mer i vikt av ingen anledning. För ett år sen övertalade mamma mig att ta kontakt med en läkare, som visade sig vara en riktigt jävla fitt-kärring, proverna kom tillbaka och värdena var inte alls bra men som hon sa "det är inte lönt att medicinera du får leva med det, synd" så det var bara att gå hem och gilla läget.

När vi flyttade hit till Örebro i augusti blev allting bara värre, jag kunde sova hela dagarna, jag tränade och tränade men fortsatte gå upp i vikt, frös typ alltid och skolan orkade jag verkligen inte ta tag i. Trodde det var fel på p-pillerna, trodde jag var deprimerad (depression är ett symptom), trodde jag var för retarderad för att klara av att plugga.

Men tack vara snälla Doktor Folke (folke haha) så har jag fått medicin (levaxin) som jag ska ta varje dag tills jag döör. Är så jävla glad att ÄNTLIGEN veta att jag inte behöver må såhär, inte behöver ha super ångest att gumpen blir större och större och fasten jag tränar mer och mer, eller sova 8 timmar per natt och powernapa 2 för att fortfarande känna som jag inte sovit på ett dygn. Känns så skönt att det faktiskt inte är "mitt" fel, att det inte är jag som har dåliga vanor, usla rutiner, är lat och ett psykist labilt mongo.



Nu kan det bara gå uppåt! :)




1 kommentar:

Anonym sa...

Vad roligt o höra:) Visste inte att du mådde så, men skönt att du fått ett ordentligt svar! Man ska aldrig ge upp, för dåliga doktorer finns det tyvärr gott om... Kram